Välkommen till LO-distriktet Jim Svensk Larm

Jim Svensk Larm, ska vikariera för Viktor Rasjö under hans föräldraledighet. Här kommer en intervju!

Foto: Viktor Rasjö

Vill du berätta lite om dig själv?

- Jag bor i Hudiksvall tillsammans med min familj som består av Melina, Lykke och Love.
Har jobbat på Iggesunds Bruk i 16 år på olika befattningar i produktionen. Har varit fackligt aktiv i Pappers i ungefär tio år. Tycker om att skriva och opinionsbilda då fler behöver förstå en arbetares vardag och hur samhället är beroende av alla arbetare. På fritiden blir det ganska mycket politik då jag också är politiskt aktiv.

Vad är det du ska arbeta med?

- Arbetsmarknad, arbetsmiljö och opinionsbildning. Det handlar helt enkelt om att arbetare i Sverige ska ha bra villkor på arbetet och en trygg arbetsmiljö. Men hur vi når dit är det svåra. Jag ser vikten av att påverka politiken så de vidtar de åtgärder som behövs för att komma åt fusket med arbetsmiljön, utnyttjandet av arbetare och fusket på arbetsmarknaden. Men också att opinionsbilda så att fler i samhället förstår att vi är beroende av allt arbete som görs av alla medlemmar i LO-förbunden. Utan de stannar Sverige!

Du har hunnit vara på LO-distriktet i en vecka. Vad har du hunnit med första veckan?

- Installerat om datorn tre gånger… Fått en dragning inför LO-kongressen som är nästa månad. Gjort elevinformation på Forsa Folkhögskola. Träffat Sekos årsmöte för avdelningen Gävle-Dala. Haft möten med TSL, Unionen, TRR och Svenskt Näringsliv. Haft möte om ett ESF-projekt på 30 miljoner tillsammans med Brunnsvik, ABF och IF Metall. Just nu är det årsmöte med Europahuset. Händelserik första vecka!

Vad skulle du behöva för hjälp för att ditt arbete ska gå bra?

- Jag behöver träffa förtroendevalda och medlemmar hos alla våra förbund för att kunna driva på frågor som är viktiga för de. Så bjud gärna in mig till er arbetsplats, ett möte med förtroendevalda eller kanske en utbildning så kan vi diskutera tillsammans.