Ung i facket

Ung i facket Vi vill att du som går i skolan och arbetar extra, sommarjobbar eller som precis fått ditt första jobb ska ha det bra på din arbetsplats.

Ung i facket

Vet du vad som gäller på din arbetsplats?

Det händer ibland att ungdomar kommer i kläm på arbetsmarknaden. Det kan vara på första sommarjobbet eller om man haft otur att hamna hos en oseriös arbetsgivare.
Vanliga problem berör de här frågorna:

Vill du att vi ska komma till din skola och berätta mera om rättigheter på jobbet? Kolla här.

LO-utbildningar för dig under 30

Vi har utbildningar för dig som vill ha mer kunskap om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Utbildningarna vänder sig främst till medlemmar upp till 30 år. Du får veta bland annat hur ditt fackförbund kan hjälpa dig om du hamnat i en tvist med din arbetsgivare.

Facket på sommarjobbet

Under en lång följd av år har LO genomfört kampanjen "Facket på sommarjobbet". Idén bygger på att uppsökare från olika fackförbund under några sommarveckor besöker arbetsplatser där det arbetar ungdomar för att ge information om deras rättigheter, exempelvis att man ska begära ett arbetsgivarintyg av sin arbetsgivare.

Fackets hjälptelefon

Som ett hjälpmedel använder LO en sommarjobbstelefon till vilken man kan ringa och ställa frågor som berör arbetslivet. Att ringa telefonnumret är gratis. LO-distriktet genomför närmare 500 arbetsplatsbesök varje år.

Fackligt ungdomsmanifest

Du kan läsa om LOs kamp för ungas rätt att bli vuxna i ett gott samhälle i det fackliga ungdomsmanifestet.