Therese Guovelin fick handslag presenterade

Arbetsmarknad LOs förste vice ordförande Therese Guovelin fick handslag presenterade från Kommunal, Byggnads, Handels och GS(som representerade industrin).

På bilden syns(från vänster)  Marcus Hagberg från GS, Kim Söderström från Byggnads, Therese Guovelin från LO, Daniel Andersson från Handels och Larry Palmén Logren från Kommunal.
På bilden syns(från vänster) Marcus Hagberg från GS, Kim Söderström från Byggnads, Therese Guovelin från LO, Daniel Andersson från Handels och Larry Palmén Logren från Kommunal.

LOs förste vice ordförande Therese Guovelin besöker LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg under två dagar för att träffa medlemmar och förtroendevalda ute på olika arbetsplatser. Tillsammans med Kim Söderström, ordförande i Byggnads GävleDala, träffade de under tisdagen ett 40-tal byggnadsarbetare. Det viktigaste budskapet de båda ville förmedla var att facket och Socialdemokraterna gör skillnad för Sveriges arbetare. Att en regering ledd av socialdemokrater ger en tryggare framtid för vanligt folk.

Unik lokal och regional överenskommelse

Genom en unik lokal och regional överenskommelse mellan olika fackförbund och s-ledda kommuner, samt med landstinget i Dalarna, har ett handslag på att kollektivavtal ska finnas med som en förutsättning för att få uppdrag genom den offentliga upphandlingen tagits.

- Sveriges kommuner och landsting upphandlar varor och tjänster för över 500 miljarder varje år. Att de pengarna används på ett sätt som värnar vår svenska modell och ger arbetare på svensk arbetsmarknad trygga löner och villkor är för oss väldigt viktigt, säger Therese Guovelin

I flera branscher ses ett allt större behov av trygga anställningar. Hyvling, deltid och social- och lönemässig dumping är vardag för många av LO-förbundens medlemmar. Det skapar inte trygghet, det skapar osäkerhet och rädsla. Den fackligpolitiska samverkan gör skillnad, och den behövs på alla nivåer.

Krävs större strategiska beslut

På central nivå handlar det om större strategiska beslut och samarbeten som skapas, såsom överenskommelsen om etableringsjobb som togs mellan LO, regeringen och Svenskt Näringsliv. Ett bra sätt att matcha behovet av arbetskraft som idag finns inom olika branscher.

- Vi står inför det faktum att vi inom kort har en akut arbetskraftbrist inom många yrkesområden. Vi behöver alla händer vi kan få tag i för att täcka det kommande behovet. Men många av de människor som skulle kunna ta dessa jobb har inte rätt kompetens. Vi behöver väva samman arbetet med utbildning, och detta ska ske utan att det dumpar lönerna på svensk arbetsmarknad, säger Therese Guovelin.

Staten, arbetsgivarna och facket måste tillsammans ta ansvar för en hållbar arbetsmarknad som skapar trygghet för och stabila anställningar. Men även på lokal och regional nivå går det att göra mycket för att stärka arbetarnas villkor på arbetsmarknaden.

Gör skillnad vilka som styr

Handslaget som ingåtts mellan flera olika fackförbund och socialdemokraterna i Dalarna är ett bevis på att det gör skillnad vilka som styr i kommun och landsting.

- Socialdemokraterna är det partiet som på ett seriöst och handlingskraftigt sätt står upp för den svenska modellen och för dem som arbetar på svensk arbetsmarknad, säger Therese Guovelin

Kommuner och regioner är ju inte bara upphandlare, de är  även en stor arbetsgivare. I den rollen går det att göra mycket när det kommer till arbetsmiljö, anställningsavtal och andra villkor.

- De handslagen jag fått presenterats för mig i dag hoppas jag bara är början av ett större arbete, avslutar LOs förste vice ordförande Therese Guovelin.