LO-distriktet på framtidsmässa

Ung i facket Jasmine Larsson och Victor Ryberg från Regionala Ungdomskommittén i LO-distriktet besöker idag Torsbergsgymnasiets Framtidsmässa.

Foto: Viktor Rasjö

LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg har anställt Jasmine Larsson för att informera elever om deras rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Hon kontaktar därför skolor för att både planera in och hålla skolinformationer. Det är viktigt att eleverna vet hur arbetsmarknaden ser ut när de kommer ut i arbete.

Jag blir ofta förvånad över hur mycket hjälp skolan behöver med information om arbetslivet. De vet sällan ens vad kollektivavtal är, säger Jasmine Larsson som också är en del av LO-distriktets regionala ungdomskommitté(RUK).

För dagen har Jasmine sällskap av Victor Ryberg, som också arbetar med ungdomsfrågor i RUKen.

Ofta vet eleverna möjligen om att de ska ha lön för arbete. Men de vet ingenting om semesterersättning, arbetstid eller försäkringar, säger Victor Ryberg.

Om ni är elever i Torsbergsgymasiet så rekommenderas ett besök hos LO på framtidsmässan. Är du en elev, lärare, yrkesvägledare eller rektor välkomnas du att kontakta LO-distriktet för att boka in besök i skolan.

E-post: lo-dalarnagavleborg@lo.se