Facket på sommarjobbet 2015

Ung i facket Just nu pågår förberedelserna inför sommarens uppsökeri av sommarjobbare. LO-distriktet hoppas även i år besöka runt 500 arbetsplatser för att informera om rättigheter och skyldigheter.

LO-distriktet informerar tillsammans med avdelningarna både på arbetsplatser och andra offentliga platser. Foto: Viktor Rasjö

LO-distriktet brukar vara runt 25 unga som varje dag besöker sommarjobbare. Uppsökarna brukar komma från förbunden Hotell och Restaurangfacket, Handels, Kommunal, IF Metall, Seko och Fastighets. Det är de förbund som också har flest sommarjobbare.

- Vi vill berätta varför du ska vara med i facket och informera vilka rättigheter och skyldigheter sommarjobbare har, säger Ulrika Wiklund som är ungdomsansvarig på LO-distriktet Dalarna och Gävleborg.

Under besöken har uppsökarna bland annat stött på problem som att det saknas anställningsbevis, det är uteblivna raster och det sker hantering av pengar av sommarjobbare som inte har tillräckligt hög ålder.

- De flesta arbetsgivare sköter sig exemplariskt och gör sitt bästa för sina sommarjobbare. När vi hittar fel, beror det oftast på okunskap hos arbetsgivarna. De brukar i så fall åtgärda problemen omgående. Men vi har även sett enstaka grövre fel när arbetsgivare utnyttjar ungas situation på arbetsmarknaden, säger Ulrika Wiklund.

- Det är viktigt för LO att våra unga får en bra första kontakt med arbetslivet. Det är det vi arbetar för att säkerställa, avslutar Ulrika Wiklund.

Ha koll på det här när du börjar jobba:

CHECKLISTAN

Anställningsbevis
Rätt ålder, rätt plats
Semesterersättning
Skatt och jämkning
Lönebesked
Arbetsintyg

Följande orter besöks 2015:

Vecka 26- Gävleborg

22/6 Gävle