LO-distriktet söker person att jobba med skolinformation

Ung i facket LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg söker en medarbetare till expeditionen som tillsammans med ansvarig ombudsman har till uppgift att vara delaktig i utvecklingen av skolinformationsverksamheten med förbundsavdelningarna samt LO-facken.

LO-distriktet söker person att arbeta med skolinformation. Är det en tjej från Byggnads? Eller är det någon från ett helt annat förbund? Foto: Lars Forsstedt

LO har på uppdrag av förbunden ansvaret att erbjuda och genomföra klassrumspresentationer på gymnasieskolans högskoleförberedande program, Komvux, SFI samt folkhögskolor. Presentationerna som ges i klassrummen är information om arbetslivet.

LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg söker en medarbetare till expeditionen som tillsammans med ansvarig ombudsman har till uppgift att vara delaktig i utvecklingen av skolinformationsverksamheten med förbundsavdelningarna samt LO-facken, etablera nya och upprätthålla kontakter med länens alla gymnasieskolor samt koordinera bokade klassrumspresentationer med de skolinformatörer som finns att tillgå.

Arbetsuppgifter

Du kommer att ha en viktig administrativ och samordnande roll för LO-distriktets skolinformationsverksamhet. Dina arbetsuppgifter består i att kontakta rektorer, samhällskunskapslärare samt skol- och yrkesvägledare på länets gymnasieskolor där det finns högskoleförberedande program. Det handlar dels om att etablera nya samt upprätthålla befintliga kontakter med gymnasieskolorna för att marknadsföra och erbjuda kostnadsfria klassrumspresentationer. Motsvarande kontaktarbete gentemot Komvux, SFI samt folkhögskolor. Du kommer att hålla löpande kommunikation med skolinformatörerna och ordna så att dessa tar sig an bokade klassrumspresentationer. Du kommer att arbeta tillsammans ansvarig ombudsman på LO-distriktet och ni tillsammans kommer planera utbildningar och träffar för befintliga och blivande skolinformatörer. Du kommer själv att vara med och hålla i dessa utbildningar och träffar.

Du kommer ha en viktig roll i det ständigt pågående utvecklingsarbetet för verksamheten. Du kommer även att själv hålla klassrumspresentationer. Du kommer att arbeta med utveckling av skolinformationsverksamheten i LO-facken i kommunerna men också i de avseenden där effektivisering av verksamheten kan ske i samverkan med förbundsavdelningarna.

Kvalifikationer

Du tycker att skolinformationsverksamheten är en viktig verksamhet och är, eller har varit, aktiv skolinformatör. Det kräver att man har ett intresse och engagemang för verksamheten, har egen drivkraft och vilja att ständigt förbättra resultaten. Du är strukturerad och ordningsam och du klarar av att kunna arbeta i ett högt tempo. Du måste kunna arbeta självständigt samtidigt som det är viktigt att du gillar att samarbeta och delta i arbetslaget på LO-distriktets expedition. Du har datorvana och är serviceinriktad. Du har lätt för att uttrycka dig i skrift och har inga svårigheter att tala inför grupp. Du kan obehindrat ta kontakt med okända människor. B-körkort är ett krav

Erfarenheter

Som sökande förutsätts det att du har god kännedom om fackföreningsrörelsens struktur och att du delar arbetarrörelsens värderingar. Du har kunskaper om arbetsrättsliga frågor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter såsom att vara skolinformatör eller skolorganisatör i ditt fackförbund eller annat LO-distrikt.

Lön och anställningsvillkor är enligt kollektivavtal. Tjänsten är en visstidsanställning och tillträde sker i januari/februari 2017, efter överenskommelse. Tjänsten avslutas 15 december 2017. Tjänstgöringsgraden är heltid.

Upplysningar om tjänsten lämnas av försteombudsman Theres Heidrich, 070-607 26 34, theres.heidrich@lo.se. Facklig kontaktperson är Ulrika Wiklund,
070-330 93 10, ulrika.wiklund@lo.se

Ansökan innehållandes ett personligt brev med referenser ska vara till undertecknad tillhanda via mail eller post senast den 15 december 2016.

Kort om LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg

LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg samlar 35 förbundsavdelningar med totalt ca 94 000 medlemmar. Vi har dessutom LO-fack i kommunerna som arbetar med lokal förbundsgemensam verksamhet. Distriktets upptagningsområde täcker länen Dalarna och Gävleborg, inklusive kommunen Älvkarleby i Uppsala Län. . LO-distriktets högst beslutande organ är representantskapet som sammanträder två gånger om året. På årsmötet väljs en styrelse som består av 9 personer. Det dagliga arbetet sköts av 6 anställda på expeditionen.

LO-distriktets uppgift är bland annat att samla förbundsavdelningarna till tvärfacklig verksamhet inom facklig utbildning, fackligt/politiskt, arbetsmarknad, medlemsrekrytering, ungdomsverksamhet och skolinformation. Du kan läsa mer om oss på www.dalarnagavleborg.lo.se

Med hälsning

Theres Heidrich, chef LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg.