Konferens för Basindustrin

Arbetsmarknad 9 april ordnade LO, Socialdemokraterna, IF Metall, Pappers, GS och ABF en konferens om regeringens "Strategi för nyindustrialisering". Det blev en spännande dag med bland andra Näringsminister Mikael Damberg(bild).

Mikael Damberg, näringsminister talar inför ett 60-tal intresserade. Längst till höger lyssnar Peter Hultqvist, ordförande i Socialdemokraterna Dalarna och försvarsminister. Foto: Viktor Rasjö

Dagen bestod i en föreläsning om regeringens nya strategi för en "nyindustrialisering". Medverkade gjorde bland andra IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe, Pappers förbundsordförande Matts Jutterström, GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö, Försvarsminister Peter Hultqvist och många många fler representater från bla Fiskarheden, Stora Enso, SSAB och ABB.

Samlingen var samstämmig i att det måste till bättre infrastruktur, en sammanhållen långsiktigt energiöverenskomelse, bättre koppling mellan forskning och företag samt även fler satsningar på utbildning.

- Regeringens nya strategi för industrin är det bästa som har tagits fram av en svensk regering, sa bland andra Patrik Kenger från Högskolan Dalarna.

- Denna strategi är jättebra och borde brytas ner i regioner för att arbetas med lokalt, avslutade Jan Bohman, kommunalråd för socialdemokraterna i Borlänge.