Carina Nilsson fick pris som årets försäkringsinformatör 2014

Försäkringar Efter att Carina Nilsson träffat 125 anställda på Samhall och gett dem försäkringskvartar tilldelas hon priset som årets försäkringsrådgivare. Hon firades under onsdagen på LO-distriktet med tårta, present, blommor och diplom.

På bilden från vänster: Jhonas Andersson, klubbordförande Samhall AB distrikt Gävleborg, Mats Eriksson, ordförande LO-distriktet Dalarna och Gävleborg, Carina Nilsson, försäkringsansvarig Samhall AB distrikt Gävleborg och Kjell Andersson, Försäkringsansvarig LO-distriktet Dalarna och Gävleborg. Foto: Viktor Rasjö

LO-Folksam kommitténs nominering var:

”Med Carina på arbetsplatsen Samhall Gästrikland och Hälsingland har de en försäkringsinformatör som kontinuerligt arbetar med försäkringsinformationer. Under året har 125 försäkringssamtal genomförts och det har även inneburit 17 nya medlemmar till Fastighets. Carina har också ansvar för arbetsmiljöfrågorna som i många fall har en tydlig koppling till försäkringsfrågorna.”

LO-distriktet intervjuade Carina på plats och hon hade en förklaring till framgången.

- Klubben valde att ersätta medlemsmöte med enskilda träffar med anställda. Det blev en massa bra möten där vi också gav dem ett försäkringssamtal, säger Carina Nilsson.

Carina berättar att hon blev försäkringsinformatör av en slump. Hon blev helt enkelt vald på ett möte och har efter det gått grundutbildning och vidareutbildning.

- Det är inget krav att kunna svara på allt. När det varit frågor inte jag kunnat svara på så har jag fått bra hjälp av fackliga kollegor. Om inte de har svar, kan jag ringa till Folksam som gärna hjälper till, säger Carina.

De vanligaste frågorna som Carina har fått på sina försäkringskvartar är vilka försäkringar som ingår i medlemsavgiften.

- Väldigt många medlemmar har inte känt till medlems- och olycksfallsförsäkringen. Det är jättemånga som efter våra försäkringssamtal fått ut ersättning för olika skador. Ja, inte bara andra, jag har själv fått ut ersättning när jag skadat mig, berättar Carina.

LO-distriktet och LO-Folksam kommitténs ordförande Mats Eriksson var imponerad av Carinas arbete.

- Det är kul att dela ut pris till någon som jobbat så bra med försäkringsinformation. Dessutom har Carina medverkat till att fler blir medlemmar i Fastighets. Hon har verkligen förtjänat priset som årets försäkringsinformatör, avslutar Mats Eriksson.